Corryong & Upper Murray Seeds - Reisverslag uit Corryong, Australië van Kees Leeuw - WaarBenJij.nu Corryong & Upper Murray Seeds - Reisverslag uit Corryong, Australië van Kees Leeuw - WaarBenJij.nu

Corryong & Upper Murray Seeds

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

24 December 2013 | Australië, Corryong

Een update vanuit het pittoreske Corryong. Met een gemiddelde temperatuur van 41 graden vandaag is het een raar idee dat het morgen kerstmis is.

Corryong is uhm, niet groot. T is een stadje langs een doorgaande weg, ruwweg 900 man, iedereen kent iedereen en heeft een gigantisch accent, en Wifi is een nog onbekend fenomeen. Er is 1 supermarkt, 1 café, 1 garage, 1 kerk, etc. De fabriek waar ik werk haalt ieder jaar een aantal backpackers hier naar toe als 'het seizoen' begint, dus we zijn gelukkig niet compleet onbekende figuren met onze slippers en buitenlandse accenten.

Ongeveer twee weken geleden kwam ik hier aan, en kon ik mijn spullen neergooien in een huisje dat ontzettend luxe is voor t luttele bedrag dat we ervoor betalen. Ik heb mijn eigen kamer met tweepersoonsbed, en alles is aanwezig, zelfs een wasmachine. Het is ongeveer tien minuten lopen naar het 'centrum' van het dorp, en 20 minuten naar de fabriek waar ik nu werk. Ik heb voor 10 dollar een aardige fiets op de kop getikt, en naar de fabriek kunnen we altijd met de supervisors meerijden. Ik woon hier met David, een 31 jarige Belg (spreekt Frans, geen Vlaams jammer genoeg), en John, een 20 jarige Brit. Ik kan het goed met ze vinden, dus dat loopt allemaal wel los.

T werk is godallemaggies zwaar, stoffig en warm. Ik drink 5 liter water per dag, maar ik hoef bijna niet te pissen omdat ik het allemaal uit zweet. Kort samengevat is er een machine die zaad uit poept, en dat zaad moet opgevangen worden in zakken van 25 kilo. Die zakken worden dan dichtgenaaid en per 40 op een pallet gestapeld, dus per ton. Zo'n pallet wordt dan ingepakt met foelie papier, en naar het magazijn gebracht. T is al een oud ding dus hij lekt op verschillende plekken, wat ook steeds bijgehouden en opgevangen moet worden. We werken in teams van 2 (4 teams, allemaal backpackers), en er zijn 3 shifts, met elk een supervisor. De ochtend shift van 7 tot 3 met Wayne, avond shift van 3 tot 11 met John (andere John dan mn huisgenoot), en de nacht shift van 11 tot 7 met Wes. Elk team werkt 7 dagen lang een shift, dan 2 dagen weekend, dan weer 7 dagen de volgende shift, etc. We moeten 2 ton per uur doen, dus zo'n 640 zakken per shift.

Wayne is t strengst van de 3, maar wel een goeie vent. Hij is de manager, dus alles is zijn verantwoordelijkheid, dus hij moet af en toe wel wat strenger zijn.

John is een klein gezet mannetje, met pretoogjes en 24/7 een glimlach op zijn gezicht. Hij praat ontzettend langzaam en heeft een dijk van een Australisch accent. We houden van John.

Wes geeft nergens niks om, zegt in elke zin minstens 3 keer 'fucking', en is de meest slome kerel die ik ooit heb gezien.

T was vooral in t begin flink zwaar. De pallets lijken veel te klein, t naai apparaat werkt voor geen meter en de machine gaat veel te snel. Maar hoe meer je werkt hoe beter het gaat, en nu is het goed bij te houden. Ik heb een spoedcursus vorkheftruckrijden gehad, dus dat maakt t werk wat minder eentonig.
Ik heb zonder overdrijven 28 blaren op mn handen, maar ik verdien hier per week bijna wat ik thuis per maand verdien, dus we gaan vrolijk verder.

Voor 1e kerstdag zijn we uitgenodigd om met Stuart (de eigenaar van het hele bedrijf) en zijn gezin mee te gaan naar een nabijgelegen meer, waar hij een boot heeft liggen. Moet een aardig grote boot zijn, als er 8 Backpackers plus zijn gezin op passen. Voor vanavond (kerstavond) hebben we een BBQ en een hoop vlees en bier gekocht.

Hoelang ik hier nog blijf weet geen mens. 'het seizoen' duurt nog tot halverwege april maar dan ben ik al lang en breed weg. De tijd zal het leren :)

Fijne kerst allemaal!

  • 24 December 2013 - 07:21

    Hennie :

    Lieve kees wereldvent.
    Wat leuk om je verslag te lezen. Het gaat je goed ! Hele fijne kerstdagen en alle goeds voor 2014 toegewenst .geniet ervan en zeker van je vrije dagen. Hele dikke kus van ons.

  • 24 December 2013 - 10:13

    Pa Ma En Tom:

    ha knilles,
    dan komt je ehbo set misschien dus toch van pas ( voor die blaren?) of heb je die ook al weggegeven ha ha
    we hebben n kerstfilmpje naar je gestuurd. ik heb t ook "gedeeld" ? op facebook, als t goed is en op goed geluk, dus als jij het niet kunt openen dan kun je ook op facebook kijken. die moeder van jou op facebook, t moet nie gekker worden wor
    dikke kus van ons allemaal xxx

  • 24 December 2013 - 12:01

    Astrid:

    Super Kees dat het zo goed gaat! Fijne kerstdagen en een goed 2014. X astrid en rest van de fam.

  • 24 December 2013 - 12:15

    Fam Van Rooij:

    Hoi Kees,
    Fijn dat het je goed gaat. Van hard werken word je niet slechter, toch? Geniet van de feestdagen en van alles om je heen. We wensen je een fijne kerst en de beste wensen alvast voor het nieuwe jaar.
    groetjes Hans, Erna, Tijn en onze Cas natuurlijk

  • 24 December 2013 - 12:36

    Almiqui:

    Haaa schat! Wat schrijf je leuk! Maar ik vraag me eigenlijk wel af waar dat Corryong nu ligt of ben ik nu dom? Hahah. Wel een chill verblijf hebje! Jammer van dat zware werk, ik hoop dat je je rug niet breekt. Nog veel plezier en ik kan niet wachten op je volgende verhaal! Knuffel van Almiqui

  • 24 December 2013 - 13:57

    Ries En Antoinette:

    Hallo Kees,
    Wat fijn dat alles goed gaat en je het naar je zin hebt, en er lekker mee verdiend, (ondanks de blaren.)
    We wensen je een gezellige kerstavond op de boot geniet van je vrije dagen en alvast de beste de beste wensen voor 2014Het gaat je allemaal lukken!!
    Groetjes Antoinette en Ries

  • 24 December 2013 - 14:31

    Tantel:

    Ha Kees , terwijl ik de film White christmas kijk ,en lees dat het bij jou 41 graden is met kerst is dat toch een vreemd vergelijk. Heel veel plezier op de boot met kerst, misschien krijg je daar een beetje zandmeren gevoel bij, hi hi. Hier brand de kachel volop, want het is erg koud en stormig buiten.

    Op je werk is het zwaar zo te horen, maar wel gezellig? Het is je gelukt een fiets op de kop te tikken.
    Fijne kerstdagen, en voor 2014 de allerbeste wensen.
    Het ga je goed. Heel veel groetjes van ons Allen X.

  • 24 December 2013 - 17:34

    Hans,Hettie En De Kids:

    Hoi Kees,

    Het is wel hard werken voor je,maar vanavond heb je al een leuke avond lijkt mij. Wij wensen jou fijne kerstdagen en een gelukkig,maar vooral gezond 2014.

    Groetjes van ons allemaal xx

  • 24 December 2013 - 22:45

    Iris Van Mourik:

    Leuk om je blog te lezen! Klinkt als een mooie ervaring, hoop dat je ook een fijne kerst hebt!

    X Iris

  • 25 December 2013 - 08:26

    Ome Jack:

    hee knilles , het lijkt erop of je met je neus in de boter bent gevallen ,maak je bijna nergens meer mee dat je met de baas op pad ga, lekker van genieten .
    Geniet ook van de aankomende feestdagen met die hoge temperaturen (ben best een beetje jaloers)
    en wie weet als we je weer zien ben je een blok van een vent geworden door al dat zware werk,maar ja dat duurt nog wel even, groetjes uit het natte kerkdriel,
    ome Jack

  • 30 December 2013 - 16:25

    Mirijam:

    Hey die Kees,

    Maar even een berichtje, want je weet hoe het is rond de feestdagen, de Drielse vrienden zien mekaar dan aardig veel en deze keer ben jij nergens bij, met andere woorden: IK HEB JE GEMIST!
    Maar hoorde van jullie mam en lees ook dat het hartstikke goed gaat aan de andere kant van de aardbol en dat jij peentjes zweet met kerst en flink aan de BBQ bent. Das gek om te lezen ja. Maar ondanks het zware werk heb je je plekje voor nu gevonden, lekker goed verdienen en sparen zodat je later weer verder kan trekken en een tijdje zonder werk kan genieten van het mooie land.
    Ik wens je een hele gezellige jaarwisseling met de andere backpackers en je nieuwe vrienden daar, maak er een mooi feestje van. Voor 2014 vele mooie ervaringen en reisplezier en als je niet terug komt ben ik genoodzaakt om met mam jouw kant uit te komen dus pas op...;-).

    heel veel groetjes en een dikke knuffel, Mirijam

  • 03 Januari 2014 - 19:40

    Gonnyvortman:

    Hoi kees wij waren net bij jouw opa en oma en daar was mama ook we hebben t over jougehad en even wat berichtjes gelezen. Wij vinden het fijn dat het jouw zo goed gaat. Wel zwaar werk en stoffig maar t verdient goed ? Kees wij wensen jou een heel goed en gezond 2014 dit is al een hele beleving, pas goed op jezelf en veel geluk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

AUSTRALIË BBQ MATE

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 815
Totaal aantal bezoekers 18477

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 31 December 2024

Thuis

06 November 2013 - 10 Juli 2014

Australië 2013/2014

Landen bezocht: