Zuiderereiland, Dora & Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Kees Leeuw - WaarBenJij.nu Zuiderereiland, Dora & Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Kees Leeuw - WaarBenJij.nu

Zuiderereiland, Dora & Christchurch

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Jongens wa ist koud hier! Vandaag maar 12 graden, en in de nacht zakt ´t kwik zelfs naar net boven nul. Ik ben nu in Christchurch, waar ik een kortstondig thuis weg van thuis heb bij Mart en Marjo de Rouw, een echtpaar dat een jaar of 30 geleden van Driel/Ammerzoden naar Nieuw Zeeland is verhuisd (Mart is de broer van een goeie vriendin van ons mam en pap, vandaar (bedankt Astrid!)). Ondanks die dertig jaar wordt er nog steeds plat driels/ammeroois gepraat in huize de Rouw, en de lekker Hollandse 'Wortelstamp met worst' is ook al voorbijgekomen.

T zuidereiland van Nieuw Zeeland is een stuk ruiger dan t noordereiland. Noord is meer een groene waas van glooiende heuvels en kabbelende riviertjes, terwijl zuid juist volgepropt is met steile bergen met besneeuwde toppen, en denderende stromingen. Die stromingen waren er in overvloed, aangezien we vanaf het moment dat we van de ferry van noord naar zuid afstapten niks anders dan regen hebben gezien voor vijf dagen. Op de laatste van die vijf dagen reden we op een State Highway langs de westkust, en werd het weer zo erg dat die snelweg 's avonds afgesloten zou worden. Wij hopen dat we zonder problemen van punt A naar B zouden kunnen, maar helaas. Het werd een beetje zo'n 'Dora The Explorer' reis, met drie obstakels op de route.
Obstakel nummer 1: een kabelbrug, die letterlijk op en neer aan het denderen was in de wind. We waren waarschijnlijk een van de laatsten die de brug over konden voor hij afgesloten werd, want vanaf dat moment hadden we niemand meer achter ons voor de rest van de reis.
Obstakel nummer 2: een aantal elektriciteitskabels die over de weg heen lagen, en politie die ons vertelde dat de weg daardoor afgesloten was. Gelukkig konden we na een tijdje wachten om de kabels heen via een landweggetje van een boer die zijn boerderij langs de weg had staan.
Obstakel nummer 3: een caravan die met stalen kettingen vastgeketend stond midden op een lange brug met maar één rijlaan (daar zijn er onhandig veel van in Nieuw Zeeland). De caravan stond op zn wielen te schudden, en zou zonder de kettingen letterlijk van de brug af waaien. Later hoorden we dat op een andere brug ook daadwerkelijk een vrachtwagen van een brug afgedenderd is, met lading en al.
Hoe ze de caravan uiteindelijk van de brug af hebben gekregen weet geen mens, omdat we veel te druk bezg waren met t in de wind hangen, foto's maken, en met de wind mee van de brug af pissen.
Door alle obstakels eindigde onze Dora Expeditie dus in Haast, waar we gelukkig een heerlijk hostel vonden met plek voor 7 geteisterde en vermoeide reizigers. De volgende ochtend was de lucht helder blauw, en dat is ie voor de reist van de reis grotendeels gebleven.

Verder nog gebungeejumped, een quadtour gedaan, met dolfijnen gezwommen, in hot pools gesudderd, een cruise in Milford Sound gedaan, naar de film 'Tracks' geweest (aanrader!), ge-jeu-de-boul-ed of hoe je dat ook schrijft, een barfight van dichtbij gezien, geprobeerd om 'the worlds steepest street' op te rijden, achteruit met kokende remmen van 'the worlds steepest street' afgereden, de allerhoogste score ooit in 2048 gehaald, en een huurauto gesloopt zien worden (Erik was even de klutsj kwijt). Daar zou eigenlijk nog skydiven tussen moeten staan, maar dat is twee keer gecancelled door te sterke wind, dus dat heb ik mezelf nog tegoed in Australië.

Aankomende dinsdag, 6 mei, is m'n vlucht terug naar het warme Australië, en tot die tijd kan ik bij M&M terecht hier in Christchurch. Christchurch is in 2011 geteisterd door een aantal verwoestende aardbevingen, en heel de stad ligt in puin. Elke straat staat vol met oranje pionnen die scheuren en gaten markeren, en soms is er opeens een hoogteverschil van anderhalve meter in de straat door verzakkingen. De woonwijken zijn er slecht aan toe, maar vooral het CBD ligt compleet in puin. Een groot gedeelte van alle gebouwen ligt plat, en het meeste van wat nog staat moet nog gesloopt worden vanwege beschadigingen en verzakkingen. Mart is stukadoor, en ik kan een paar dagen met m mee om een paar van m'n in Nieuw Zeeland verloren centen terug te verdienen.

Haje wor!

• 01 Mei 2014 - 14:56

Tantel:

Hoi Kees,
    Wa leuk de ge doar ok plat ammeroois kunt proaten, zijn der ok al kneenen veurbij gekommen??? En die wortelstamp was zeker meei jeun???
    Ik vond het wel slim van jullie dat je met de wind mee deed plassen!!!
    Leuk dat je zo nog wat dagen bij een gezin kunt logeren, en weer wat bij verdienen, ook belangrijk.
    Geniet nog volop jongen,en goede reis voor als je terug naar Australië gaat.
    Groetjes voor allemaal ook de ammerooise, en voor jou dikke kus.
    Tot ziens namens Tantel X ook groetjes van Gerard Vivian Jeroen Vincent en Anita

• 01 Mei 2014 - 15:58

Astrid:

Wat leuk dat je bij m'n Big brother bent het is idd een geteisterde stad en het was er zo mooi. Ik was er nog 5 maanden voor het in puin lag. Het is zonde. Nou ook jammer dat het weer niet mee zit want de natuur is zo wonderschoon daar. Maar geniet er nog maar lkkr van daar en de groetjes ook voor al mijn familie daar. Houdoe war Astrid

• 01 Mei 2014 - 16:20

Pa, Ma En Tom:

Ha Knillus, heerlijk om weer 'n verslag van je te lezen!! Ik zie het al helemaal voor me: met z'n allen met de wind mee piesen. Ik neem aan dat de 2 dames dit niet hebben gedaan? Haha:):)
    Ik ga dit verslag zo meteen voor de oma's en opa ( vergroot) kopieren en printen, want die genieten er ook zo van en kunnen het dan nog n paar keer rustig overlezen.
    Mooi dat je nu bij Mart en Marjo bent, jij , de kleinzoon van oma Huubke die, Astrid of een van de andere broers en zusters van Mart mee ter wereld heeft geholpen.
    Jammer van het slechte weer maar hopelijk is het straks in Australie weer warmer. Ben benieuwd of ze je zakmes nog terugvinden in de camper, zo niet gauw n nieuwe aanschaffen, ge het er veul schik van wor!
    Mijn anderhalve week vakantie is net begonnen, genieten dus.
    pa is nu bezig in de schuur en Tom is met Mike aan het spelen bij de opa en oma van Mike, dus die zullen straks ook nog schrijven. haje wor en de mazzel XXX

• 01 Mei 2014 - 18:09

Familie Van Engelen:

Ha die Kees! Wat leuk om je mooie verhalen en belevenissen weer te lezen en wat super dat je een weekje mag verblijven bij de broer van Astrid en zijn vrouw. Geniet nog maar lekker en voor komende dinsdag een goede reis gewenst! Dikke knuffel van Marco, Hermien, Jasmijn en Jasper XXX

• 01 Mei 2014 - 21:29

Marjan De Leeuw:

ha die Kees,wat heb je weer geweldige leuke dingen gedaan.(ik zou het trouwens allemaal nie durven). En wat leuk dat je bij de broer van Astrid mag logeren,toch weer leuk om effe op zijn plat driels/ammeroois te praten. Jij hebt straks heel veel te vertellen aan ons en ik kan niet wachten om al die belevenissen van jou te horen. Maar maak er nog een gezellige tijd van in australie en we wachten weer tot het volgende reisverslag wat trouwens super leuk is om te lezen. Groetjes van alle leeuwkes hier!!!!

• 02 Mei 2014 - 16:26

Gonnyvortman:

Hoi kees nog gefeliciteerd metje verjaardag. Jij maakt wel leuke dingen mee, geniet er maar lekker van. Nog mensen uit driel/ammerzoden,wat is de wereld toch klein. Hoe lang nog? Je komt dusdeze maand al terug en wat is dat vlug gegaan zeg. Goeie vkucht dinsdag en tot ziens en liefs t. Gonny en o frits.

• 07 Mei 2014 - 14:31

Hennie:

Hoi kees alsnog proficiat! Wat een prachtig verhaal weer heerlijk om te lezen. Het gaat je goed. Hele dikke kus van ons. Hans, Hennie, Marvin (die is aan het leren voor zijn examen volgende week) en Mike.